Adif suspèn la licitació del projecte d'arquitectura de l'estació de Sagrera

Adif suspèn la licitació del projecte d'arquitectura de l'estació de Sagrera

Una impugnació del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya paralitza el projecte; Adif hi treu ferro i assegura queés un retard cautelar

Publicat el dimarts 27 d’octubre de 2015 al diari LA VANGUARDIA

La redacció del projecte d’arquitectura interior i instal·lacions de l’estació de l’AVE de la Sagrera ha experimentat una nova aturada. L’administrador de les infraestructures ferroviàries ha suspès cautelarment la licitació, tot i que el concurs va ser presentat en el seu dia com una prova “de la reactivació de les obres”. La suspensió no afecta la resta d’obres, tot i que continuen al ralentí, mentre no es faci el col·lector de Prim, ja que l’actual interfereix a la platja de vies.

La mesura s’ha ordenat en compliment d’un acord del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals. Aquest òrgan administratiu té competències per dirimir conflictes en l’àmbit de l’administració general de l’Estat, especialment els relatius a l’adjudicació de contractes d’obres públiques. Els membres són nomenats pel Govern central a proposta conjunta de dos ministres: el d’Economia i Hisenda i el de Justícia.

El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya va recórrer a aquest organisme i ha aconseguit que el recurs sigui admès a tràmit, cosa que comporta la paralització de les obres fins que no hi hagi una resolució sobre la qüestió de fons. No hi ha dates. Poden ser setmanes, mesos o més temps.

Els arquitectes, que es van felicitar ahir de l’ajornament cautelar, van demanar en la impugnació la convocatòria d’un concurs d’idees. També van recórrer aspectes formals, com els corresponents als terminis o la solvència financera i tècnica que s’exigeix a les empreses candidates, i que consideren “desproporcionada”. La contractació, van al·legar, no garantia “la qualitat de la creació arquitectònica” i vulnerava “l’interès públic”. Una de les prioritats del Col·legi d’Arquitectes és que la proposta finalment seleccionada asseguri “la inserció harmoniosa de l’estació en l’entorn i el respecte al paisatge urbà”. Una directiva europea, que segons els litigants no es va tenir en compte, sosté que en la valoració de la relació entre qualitat i preu es pot donar prioritat en determinades circumstàncies al primer aspecte, sobretot si es tracta d’un edifici que està cridat a convertir-se “en una nova icona arquitectònica de Barcelona”.

El 6 de novembre era inicialment la data de presentació de les pliques amb les ofertes econòmiques per optar a la contractació. El termini d’admissió es tancava vint dies després. Ara aquest calendari queda invalidat. Fonts d’Adif van matisar ahir la importància de la mesura, amb un exemple. “Una promotora immobiliària -van explicar- construeix un bloc de pisos i s’encarrega dels accessos, la zona enjardinada, els ascensors, els fonaments… De sobte un litigi judicial li impedeix dissenyar l’interior dels habitatges, però no la resta dels treballs. Això és el que ha passa ara. De moment, i fins que no es pronunciïn els integrats del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals, que depèn d’Hisenda, i no de Foment, l’habitatge, és a dir l’estació, no es pot dissenyar, però sí avançar en totes les altres coses”. El problema, segons altres institucions, és el ritme de treball d’aquestes altres obres. L’Ajuntament de Barcelona es mostra molt crític amb les previsions de la ministra de Foment, Ana Pastor, que es va comprometre que la Sagrera estigui enllestida el 2020, sis anys abans del termini d’acabament del temple de la Sagrada Família. “A aquest ritme, segur que no hi arribem”, diu la regidora d’Urbanisme, Janet Sanz.