Barcelona dibuixa el gran parc sobre les vies del tren a Sants | Maria Ortega

Barcelona dibuixa el gran parc sobre les vies del tren a Sants | Maria Ortega

Publicat el dimarts, 20 de maig del 2014, al diari Ara

Després dels retards acumulats, l’obra surt ara a concurs per estar enllestida el 2016

Ha estat un dels punts calents que s’ha trobat l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, en el terreny urbanístic. La pressió veïnal va forçar el seu equip -concretament l’àrea d’Hàbitat Urbà- a fer marxa enrere en les seva idea de modificar un -altre- projecte heretat del govern socialista i consensuat amb els veïns per donar-li un enfocament diferent. En aquest cas, més similar al High Line novaiorquès. Però, finalment, la urbanització de la coberta de vies de Sants tira endavant. Aquest espai inhòspit que exerceix de frontera física entre el barri de la Bordeta i part del nucli antic de Sants es convertirà en una rambla verda, un gran parc elevat que tindrà el repte de cosir la ferida oberta per les vies en aquesta zona de la ciutat.

La cobertura ja ha estat aprovada de manera definitiva per la comissió de govern i té un calendari concret per desplegar-se i estar enllestida l’estiu del 2016. Es concep com un nou pulmó verd que recorrerà 700 metres de llarg (una àrea total de 34.000 metres quadrats) i integrarà, a banda de vegetació, xiringuitos i espais per acollir activitats, com ara un biblioparc. La iniciativa compta amb un pressupost de prop de 23 milions d’euros.

L’empresa municipal BIMSA ha tret a licitació aquesta cobertura verda amb l’objectiu que les obres, que s’allargaran uns 23 mesos, puguin començar ja al setembre, un cop hagin acabat les obres d’urbanització del carrer Antoni de Capmany, que era la primera fase de la transformació i va ser, de fet, el punt que va marcar de manera més clara la distància entre el govern municipal i els veïns -i també els grups de l’oposició.

Finalment, aquest carrer es convertirà en un espai de plataforma única i es podrà accedir a la rambla per mitjà de talussos verds, rampes, escales, ascensors i escales mecàniques. L’objectiu: evitar l’efecte barrera, que era una de les principals demandes dels veïns de la zona. Les connexions amb els dos costats de la llosa formen part, com la cobertura, d’aquesta segona fase de la transformació que ara s’aprova.

Tot i que tard, la coberta verda del calaix de Sants, que inicialment es preveia que estigués enllestida durant aquest any, comença a prendre forma. I això per als veïns, després de tanta espera i de la dura convivència amb les obres, ja és molt. “Hem perdut un any pels capricis que van intentar introduir en el projecte, però ara veiem com es recupera la idea que havíem consensuat i celebrem que la cosa no es quedi estancada, que la cobertura avanci”, explicava ahir Josep Maria Domingo, del Centre Social de Sants. També des del PSC, la portaveu del grup municipal, Assumpta Escarp, celebrava que el projecte s’hagi aprovat i licitat, però remarcava que “si el govern de Trias no hagués embolicat la troca amb nous estudis i projectes, avui el calaix ja estaria en obres avançades”.

Aquesta actuació urbanística també inclou la instal·lació de totes les xarxes de serveis. Destaquen la implantació d’enllumenat led i la implantació de plaques fotovoltaiques per permetre l’aprofitament de l’energia solar. S’hi instal·laran un total de 539 panells.

Hi haurà, també, pèrgoles lleugeres per suportar diferents plantacions, una gran àrea infantil i un espai d’activitats per a la gent gran, entre d’altres. Aquesta gran rambla elevada enllaçarà l’estació de Sants i l’Hospitalet.