Dissenys per agitar consciències

Dissenys per agitar consciències

El col·lectiu Democracia té instal·lada al vestíbul del Parlament basc Víctima, una peça en record dels morts dels atemptats d’ETA. És la reproducció en or del cadàver d’un home cobert amb una manta tèrmica.

Publicat el dimarts 30 de juny de 2015 al diari ARA

Si s’amplia l’horitzó de la peça, també fa pensar en els morts de l’últim atemptat jihadista a Tunísia i en els nàufrags de les pasteres que s’enfonsen a les costes mediterrànies. Víctima es pot veure a partir d’avui al Disseny Hub dins l’exposició Fora de lloc, inaugurada en el marc del FADfest, el festival del disseny. La comissària Rosa Pera ha creat diàlegs suggerents entre les 46 peces que formen la mostra. Si la manta tèrmica és l’últim aixopluc de la persona que evoca Víctima, també s’hi pot veure un abric dissenyat per Rubén Gómez que es pot convertir en una tenda de campanya: una reflexió sobre els desplaçaments i el nomadisme.

Rosa Pera va ser directora del Bòlit i exerceix de comissària independent i de professora. El títol de la mostra fa referència al fet que prové del món de l’art contemporani i no del disseny: «Vaig pensar que podia ser molt interessant explorar un territori on no hi hagués un espai de confort per a ningú i que impliqués un desplaçament». Però això no tan sols fa referència al fet que Pera s’hagi endinsat en un terreny menys conegut per a ella sinó també al fet que les obres seleccionades eixamplen els límits del disseny i de l’art, del que és útil i del que no ho és, s’acosten als límits del que pot ser considerat inapropiat i incòmode, amb l’objectiu d’obrir nous horitzons i plantejar noves perspectives.

Els diferents àmbits de la mostra s’endinsen en temes com la relació amb el cos i amb l’entorn, la relació amb la natura -el pas del món rural al món urbà- i la sostenibilitat, el control tecnològic i l’espionatge, i el pes de les noves tecnologies. «El joc i la ironia són components importants de l’exposició», va subratllar Pera, que va definir els dissenyadors com uns professionals que estan «entre els científics i els artistes».

El mexicà Rafael Lozano-Hemmer participa en la mostra amb diverses obres realitzades amb cadenats units els uns amb els altres -de cert toc brossià- que apunten a la idea de col·lectivitat. «Dins d’una comunitat també hi ha el compliment i l’incompliment de normes», va explicar la comissària. També s’exposa un barret amb tres caps de Jordi Canudas i l’edifici Antilia, l’habitatge del cinquè home més ric de Bombay, on un 40% de la població viu en una situació d’extrema pobresa. La casa té tres heliports, un pàrquing per a 160 vehicles i el servei està format per 600 persones. A prop hi ha una de les peces que tenen més mala bava: Hang lamp, una làmpada de Marc Ligos que només funciona amb una persona penjada a la soga que fa d’interruptor.

Dos dels projectes més estimulants tenen a veure amb la sostenibilitat en el camp de la construcció i el de l’alimentació. S’exposa un maó fet amb fibra de miceli -filaments d’un fong-, juntament amb un vídeo en el qual Philip Ross fa malbé un pot de llauna amb aquest nou material. I també hi ha una barreta energètica feta amb insectes, la Jungle bar, de Búi Bjarmar Adalsteisson i Stef an Atli Thoroddsen: una aposta per l’alimentació sostenible.

A més de Fora de lloc, la primera mostra amb un comissari extern de les cinc edicions del FADfest, el Disseny Hub acull a partir d’avui l’exposició Tot a lloc, on es poden veure els dissenys finalistes dels premis FAD d’arquitectura i interiorisme, els premis Laus de disseny gràfic i de Modafad. Els guardons de tots els àmbits s’entregaran els dies 2 i 3 de juliol. Els premis d’artesans i de disseny industrial han passat a ser biennals.