Una arquitecta catalana dissenya el nou centre urbà de la capital de Malàisia

Una arquitecta catalana dissenya el nou centre urbà de la capital de Malàisia

Eftalia Proios, sòcia d’AxA, juntament amb la firma internacional Skidmore, Owings & Merrill (SOM), ha dissenyat el pla mestre del nou centre urbà Bandar Malaysia. 

Pati Nuñez Agency, 20 de juny de 2019

L’arquitecta Eftalia Proios, conjuntament amb la firma de renom internacional Skidmore, Owings & Merrill (SOM), ha dissenyat el nou centre urbà que es durà a terme a Kuala Lumpur, Malàisia.

El macroprojecte urbanístic, conegut com a Bandar Malaysia, comprèn 196,50 hectàrees sobre les quals es construirà un nou centre de transport i negocis que inclourà habitatges, oficines, comerços i serveis per 220,000 persones, atenent l’expectativa de creixement de 7 milions d’habitants en els pròxims 20 anys.

“Global Green Gateway”, o Porta Verda Global, és l’eslògan que engloba els tres principis fundacionals del projecte: la infraestructural’ecologiai la connectivitat. Considerat un dels projectes urbans més ambiciosos i densos del món, la proposta destaca per la seva visió innovadora i diversitat cultural, establint un nou paradigma de desenvolupament sostenible en smart cities dins del continent asiàtic.

Bandar Malaysia explora un model urbà en el qual es fomenta l’ús del transport públic com a principi clau per al creixement econòmic. El nou centre urbà servirà per connectar tots els transports locals del país: trens d’alta velocitat, rodalies, línies de metro, monoraïl i transport de superfície.

El projecte va ser adjudicat el 2017 en un concurs organitzat per la Xina Railway Engineering Corp – Iskandar Waterfront Hodings. El disseny del pla mestre de SOM va obtenir el primer premi entre propostes de diverses firmes d’influència internacionals compreses en el Fortune 500.

Vista des de l’arribada a l’estació d’alta velocitat Bandar Malaysia© SOM

UN PROJECTE AMB SEGELL DE DISSENY CATALÀ

L’arquitecta catalana, Eftalia Proios Torras, fundadora de C2e Architecture Studio i col·laboradora de la firma internacional SOM (Skidmore, Owings & Merrill), ha liderat el disseny de quatre de les joies arquitectòniques que van definir el to del projecte: la Mesquita, el Centre Cultural, el Centre Comercial i l’estació d’alta velocitat. Aquestes propostes són clau per entendre la identitat i tradicions de les futures generacions que ocupessin el centre urbà. 

El disseny havia d’atendre un complex repte: crear un nou assentament que servís com a porta d’entrada a Kuala Lumpur i Malàisia, alhora que fos capaç de generar un nou teixit social que abraci el desenvolupament i l’habitabilitat. Per Eftalia, el principal desafiament va ser establir una xarxa urbana de fluxos que respongués a les necessitats d’un teixit urbà anteriorment inexistent.Segons Eftalia, el “metabolisme urbà” porta a la natura al seu límit; l’arquitectura es posiciona sense asfixiar el paisatge, aconseguint que la zona exhala 1 inherent naturalitat. La naturalesa, no només entesa com a parcs i zones exteriors, es troba també en l’arquitectura orgànica dels espais interiors. “El disseny aborda els reptes de les futures grans ciutats, posant la tecnologia a disposició del ciutadà. La gestió de la informació i les xarxes ha distorsionat la perspectiva de la realitat construïda, a la qual volem tornar la seva naturalitat original”, explica Eftalia, responsable també del disseny de les àrees verdes del projecte.

Vista interior del hall d’entrada a l’estació d’alta velocidad Bandar Malaysia © SOM

El disseny proposat analitza la influència cultural que hi ha a l’entorn: “Cal entrellaçar les necessitats socioeconòmiques de les ciutats amb les tendències del mercat. Els ciutadans demanen poblacions en què poder viure i veure reflectits els seus valors i cultures, no espais urbans que complauen momentàniament però no generen un vincle vital”, afegeix Eftalia.

La sensibilitat del disseny per aconseguir un entorn saludable i d’escala humanaés el que ella i el seu equip consideren “l’arquitectura del futur”. El desenvolupament es compon d’una xarxa de veïnats al voltant de les gemmes arquitectòniques del projecte, representant el caràcter públic i cultural autòcton. L’habitabilitat es porta fins a l’últim detall, com es pot apreciar en el disseny que va plantejar Eftalia per al centre cultural; situat al cim d’un turó, compta amb un sostre enjardinat del qual s’embolica una estructura daurada que sura en el centre de l’edifici, on hi ha suspès un auditori.

Per al disseny de l’estació de trens, un dels punts clau del projecte, Eftalia proposa una àmplia plataforma superior com a gran accés de vianants i una plataforma inferior en la qual es desenvoluparia l’intens flux de l’activitat ferroviària, deixant espai a àrees de transició que responguin al flux i oportunitat d’ús dels transeünts.

KUALA LUMPUR, NOVA “PORTA VERDA I GLOBAL”

Bandar Malaysia és primordialment un desenvolupament urbà sostenible i resilient. El projecte es distribueix des d’un eix principal en forma de parc; punt de convergència entre la intensitat urbana i la tranquil·litat de la natura, deixant el trànsit relegat al pla subterrani. Des d’aquest parc es connecten tots els centres d’activitat, a través d’uncorredor ecològic que posicionarà la ciutat entre les 10 més sostenibles del món.

Kuala Lumpur, situada al centre-oest de Malàisia, és considerada una de les ciutats amb major creixement del sud-est asiàtic, tant en població com en impuls econòmic. Amb una població de 7,25 milions en la seva àrea metropolitana, és pionera en el planejament de transport públic i turisme. Concebuda com una “porta verda global”, Bandar Malaysia serà aviat una important destinació internacionalque ajudarà a Kuala Lumpur a emergir com una de les millors ciutats habitables del sud-est asiàtic, atraient gegants tecnològics com Alibaba i Huawei.

Vista des de el corredor verd cap a l’estació d’alta velocitat Bandar Malaysia © SOM
Vista de l’entrada peatonal i plaça central de l’estació d’alta velocitat Bandar Malaysia ©SOM