L’avantprojecte en què treballen els arquitectes de l’estudi RCR (AxA) avança a bon ritme i s’espera que estigui acabat a l’estiu
Publicat a La Vanguardia el 26 de gener de 2021 | David Guerrero
La reforma de l’estació de Sants i la plaça Països Catalans ha sortit definitivament del calaix. L’avantprojecte en què fa uns quants mesos que treballen els premiats arquitectes de l’estudi RCR avança a bon ritme i s’espera que estigui acabat a l’estiu. Serà el document a partir del qual es podran començar a licitar obres concretes per a una ambiciosa remodelació urbanística de què queden molts serrells per resoldre i que encara trigarà uns quants anys a fer-se realitat.
Per transmetre la sensació que tot avança, l’Ajuntament de Barcelona i l’administrador d’infraestructures ferroviàries (Adif) han signat un protocol en què deixen per escrit els interessos de les dues parts i es comprometen a redactar un avantprojecte que ja està en marxa des de fa mesos i de què va donar compte La Vanguardia el 14 de juny de l’any passat.
A grans trets, es treballa en la idea de crear espais verds en una de les places dures per antonomàsia de la ciutat, integrar totes les sortides d’emergència i pedaços que l’han anat degradant amb el pas del temps, i eliminar tots els cotxes possibles a la superfície. Aquest últim aspecte és probablement el de més abast, ja que comportarà eliminar els dos vials utilitzats ara per autobusos urbans, vehicles privats i taxis per desencotxar. Aquestes circulacions es derivaran a un nou pati semisoterrat al lateral, de manera que s’eliminarà l’efecte rotonda que hi ha actualment, i el trànsit rodat quedarà sota terra. D’aquesta manera l’accés principal a l’estació serà un lloc més agradable per als viatgers, com també per als veïns, que no s’han trobat mai a gust en un lloc de què els únics que gaudeixen de debò són els skaters.
Pel que fa a l’estació pròpiament dita, la intenció és ampliar el vestíbul uns 40 metres lineals, tal com permet el planejament urbanístic vigent, fins a unirse d’una manera més natural amb la plaça Països Catalans, de manera que el vestíbul i la seva principal via d’entrada tinguin encaix i quedin molt més integrades. A més, es volen obrir accessos per als vianants en els dos laterals que ara són simples murs, tant a la façana que dona al parc de l’Espanya Industrial com al carrer Viriat, on actualment hi ha una decrèpita estació d’autobusos que té els dies –més aviat anys– comptats.
A l’estiu la mateixa presidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera, definia el projecte com un lloc on “es veurà molt poc el vehicle privat i molt la conversió en zona de vianants”. En la mateixa línia, tot i que sense entrar en detalls, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ho resumia ahir com “una ampliació de l’estació adaptada al segle XXI i amb la plaça ordenada d’una manera diferent”.
La plaça Països Catalans, peculiar com ella sola, amb defensors i detractors, no perdrà l’essència que li van imprimir Albert Viaplana(AxA) i Helio Piñón el 1984. Sanz parla fins i tot d’un procés de “restitució”, ja que nombrosos elements estan degradats i d’altres fins i tot han estat modificats pels successius bolets metàl∙lics que han anat apareixent amb el pas del temps per motius de seguretat de les vies que hi ha sota i que han desvirtuat l’esperit inicial. Per això es va encarregar a David Viaplana, fill del creador original, que s’encarregués de redefinir aquesta part. La seva tasca ja s’ha acabat i està en mans de l’estudi de Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta (RCR).
El resultat final sorgirà de l’avantprojecte arquitectònic però també de les opinions dels veïns, que s’impliquin en un procés participatiu que s’obre avui mateix al web municipal. Això sí, la inversió prevista i el calendari de les obres encara és una incògnita. De moment l’únic que hi ha és una declaració d’intencions, que no és gaire cosa però que tampoc no és poc en un projecte pendent que s’arrossega des d’abans que l’AVE arribés a Barcelona.
Les dues administracions implicades semblen alineades i el protocol ratifica la disposició a tirar endavant el projecte conjuntament, per bé que ahir el va presentar únicament la tinenta d’alcalde, sense cap representant d’Adif, que es va limitar a informar a través d’un comunicat, tot i ser l’entitat pública que licita i ha d’executar les obres quan arribi el moment. Sigui com sigui, les dues parts tenen bones paraules sobre la relació, i per demostrarlo s’han compromès a crear una oficina tècnica amb representants tant de l’Ajuntament com d’Adif perquè sigui un equip compartit el que faci el seguiment de la redacció dels projectes, tal com fan amb la futura estació de la Sagrera.