L’estudi de Fermín Vázquez (AxA) ha estat el triat en el concurs arquitectònic per a dissenyar la futura gran estació de Barcelona
Publicat a La Vanguardia el 23 de març de 2021 | David Guerrero | Foto: Alex García
El concurs arquitectònic de l’estació de la Sagrera ja té firma guanyadora: l’estudi de Fermín Vázquez, b720 Arquitectura, ha estat el triat pel comitè d’experts que ha valorat durant mesos els projectes presentats per fer-se càrrec de l’edifici públic més important que es construirà a Barcelona els pròxims anys.
La unió temporal d’empreses formada per l’estudi de Vázquez amb Ayesa Ingeniería y Arquitectura i Pegi Engineering ha obtingut la puntuació més alta. El jurat designat per Barcelona Sagrera Alta Velocitat ha escollit el seu projecte per unanimitat davant els altres set que havien resultat finalistes.
Una gran marquesina de fusta sobre el pati intermodal serà l’emblema de l’edifici i el seu entorn
El projecte, que serà presentat els pròxims dies, inclou tant l’arquitectura de l’estació (l’acabat visible de l’edifici) com la urbanització de l’entorn. Allà tindrà com a element emblemàtic una pèrgola de fusta que, amb un disseny molt singular, eixamplarà el parc sobre les vies i al voltant de la nova porta d’entrada a Barcelona.
“La marquesina sortirà del terra i formarà part d’un parc que vol donar un missatge de sostenibilitat i integració urbana”, explica Vázquez, que es mostra satisfet per haver guanyat el concurs del que reconeix com “un dels projectes més importants per a la ciutat”.
Just abans d’entrar a l’interior de l’edifici hi haurà un gran pati intermodal, una àgora, a partir de la qual s’accedirà als diferents nivells: a la part inferior, els trens de Rodalies; a la superior, els d’alta velocitat. La llum penetrarà a dins a través d’unes claraboies poc visibles però que aportaran lluminositat a l’edifici i facilitaran la relació de l’interior i l’exterior.
La firma de l’arquitecte guanyador es pot veure en nombrosos edificis de l’àrea metropolitana de Barcelona. El seu últim gran projecte a la ciutat van ser els Encants Nous. Abans va estar implicat en la creació de llocs tan emblemàtics i característics com la torre Agbar i el parc del Poblenou, juntament amb Jean Nouvel, la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l’Hospitalet, amb David Chipperfield, i les torres Porta Fira de Toyo Ito, també a l’Hospitalet de Llobregat.
En el cas de la Sagrera, de la proposta de Vázquez el jurat en destaca la integració que planteja de l’estació amb el parc i la plaça, per superar els desnivells, amb passos en diagonal sobre el pati intermodal i el parc estès sense discontinuïtat sobre la pèrgola mitjançant unes grades que integren els dos elements. Així i tot, apunta que el resultat final hauria de ser un punt intermedi entre la proposta guanyadora i el segon classificat, que plantejava una proposta just a l’altre extrem, amb una pèrgola de grans dimensions.
El consorci format per Adif, la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona va donar per resolt el concurs l’11 de març i ara es troba en procés de firma. Els guanyadors disposen de dos anys per redactar els projectes d’arquitectura i instal·lacions, amb un pressupost de 5,2 milions d’euros.
La comissió d’experts que ha elegit el projecte guanyador estava formada per membres dels col·legis professionals d’enginyers de camins, d’arquitectes i d’enginyers industrials de Catalunya, una demanda que va costar uns quants anys d’enfrontaments amb el consorci públic fins a obtenir representació local en una decisió tan important. Entre els finalistes han quedat L35, que es va fer càrrec de l’estació de Perpinyà –el centre del món, segons Salvador Dalí– i més recentment ha dissenyat a Madrid la remodelació de l’estadi Santiago Bernabeu. També s’havien presentat al concurs l’estudi Batlle i Roig, artífexs d’edificis sostenibles al districte 22@ de Barcelona i en diversos punts de l’àrea metropolitana, a més del campus administratiu de la Generalitat a la Zona Franca.