Antoni Miralda i l’Hospital Sant Joan de Déu, Medalles del FAD 2020

Antoni Miralda i l’Hospital Sant Joan de Déu, Medalles del FAD 2020

L’estudi Llongueras Clotet Arquitectes (AxA) va iniciar el pla de renovació de l’hospital l’any 2004, amb la reforma del Servei de Diagnòstic per a la Imatge, un pla que encara avui continua

Les Medalles del FAD 2020 distingiran enguany a un artista amb projecció internacional i a una institució que ha incorporat el disseny com a eina per millorar el benestar dels infants. Per una banda, se li atorga una Medalla a Antoni Miralda, que des de la dècada dels seixanta ha concebut les peces d’art com a accions i rituals plens de simbolisme, color i participació social, fent que l’espectador visqui i formi part de l’art en primera persona. Per l’altra, a l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona, el centre referent en atenció maternoinfantil, un cas d’èxit sobre com el disseny i l’arquitectura poden fer la nostra vida més confortable.

Des del 1928 aquest guardó reconeix cada any el treball i la trajectòria d’un o de diferents personatges, projectes o institucions pel seu treball global o per una trajectòria vital sòlida i continuada en algun dels múltiples terrenys que integren el conjunt de les arts. Entre d’altres personalitats i institucions, han rebut la Medalla del FAD en els darrers anys l’empresa Teixidors, Tortell Poltrona, Santiago Cirugeda, Leopoldo Pomés, l’Institut del Teatre, Oscar Tusquets, Santa Eulàlia, la PAH, Diane Pernet, el Banc dels Aliments, Muriel Casals, Josep Ramoneda o Sybilla.

L’entrega tindrà lloc durant el FADlive!, una trobada virtual amb connexions en directe, actuacions musicals i moltes cares conegudes. Durant l’esdeveniment, que es podrà seguir en directe des del Facebook Live, parlarem amb Antoni Miralda i amb Manel del Castillo, director gerent de Sant Joan de Déu.

Antoni Miralda

“Per ser un dels artistes catalans vius amb més projecció internacional, que ha exposat a molts espais i tots ells molt transversals. Per concebre les peces d’art com a accions i rituals plens de simbolisme, color i participació social. Per fer del menjar un ritual participatiu i primordial, a través del qual crea imatges plàstiques que traspassen les parets de l’estudi o del museu. Per fer que l’espectador visqui i formi part de l’art en primera persona. Per desenvolupar projectes on el “disseny” visual de la performance és capital. Per la seva trajectòria i obra singulars, i per la seva personalitat única”, Junta del FAD.

Les seves primeres obres, Soldats Soldés (1967-1972), es coneixen com a objectes “as-semblages” de caràcter antimilitarista, partint de l’acumulació de soldats de plàstic blanc. Viu el París dels seixanta, on comença a realitzar projectes com banquets i rituals introduint el cerimonial del menjar com a element creatiu a partir del color i el seu simbolisme.

Resideix a Nova York dels setanta als noranta, on treballa incidint en l’espai públic i participatiu al voltant del que és comestible. Cal destacar Fest für Leda, Documenta 6, Kassel (1977), Breadline, CAM, Houston (1977), Wheat & Steak, Kansas City (1981), Santa Comida, Nova York, Miami, Paris, Barcelona… (1984- 89), la creació juntament amb Montse Guillén del reconegut restaurant El Internacional a Tribeca, Nova York (1984-1986), i el projecte Honey-moon (1986-1992), celebrant les noces imaginàries entre llibertat i conquesta a través de l’Estàtua de la Llibertat de Nova York i el Monument a Colom de Barcelona, explorant l’intercanvi culinari i cultural entre el Nou i Vell Món.

A la Biennal d’Istanbul de 1997 presenta un altre dels seus projectes més destacats: Sabors i Llengües, un work in progress que aprofundeix en la cultura del menjar. Aquest viatge poètic a través dels gustos i els costums populars es va convertir en un dels pilars conceptuals del Food Pavilion que Miralda realitza per a l’Expo 2000 a Hannover i que mes tard conduiria a el projecte FoodCultura.

El 2010 el Reina Sofia presenta De gustibus non disputandum, una retrospectiva de la seva obra a Madrid i el 2015 el MACBA reuneix a Barcelona tots els seus projectes americans a l’exposició Miralda Madeinusa. En 2018 se li concedeix el Premi Velázquez d’Arts Plàstiques.

Hospital Sant Joan de Déu Barcelona

“Per haver incorporat el disseny, en totes les seves vessants, com una eina per a la millora del benestar dels infants durant les residències a l’hospital. Per haver fugit de la infantilització i haver creat un codi visual eficaç per a tots els usuaris del centre, des d’infants a adolescents, personal sanitari i famílies. Per desenvolupar projectes amb professionals i escoles de disseny que reconfiguren l’entorn entès des de la plasticitat del cervell, el qual influeix de manera directa en el sistema immunològic i, així, contribuir a la recuperació de les malalties d’un col·lectiu especialment vulnerable. Per entendre la figura dels hospitals com a institucions que promouen la innovació, part d’aquesta a través del propi disseny en la millora de les experiències del pacient. Per ser un cas d’èxit sobre com el disseny i l’arquitectura poden fer la nostra vida més confortable”, Junta del FAD.

Sant Joan de Déu és un hospital dedicat exclusivament a l’atenció de dones, nens i adolescents menors de 18 anys i un dels centres maternoinfantils més importants d’Europa per la seva activitat. És tracta d’un hospital privat sense ànim de lucre que pertany a l’Orde Hospitalari de Sant Joan de Déu i que està concertat pel Servei Català de la Salut de la Generalitat de Catalunya, formant part de la xarxa d’hospitals d’utilització pública. Forma, al costat de l’Hospital Clínic de Barcelona -amb el qual manté una aliança des de l’any 1992- un dels grups hospitalaris amb millor reputació d’Espanya en l’àmbit de la gestió, l’assistència i la innovació.

El disseny a Sant Joan de Déu

L’estudi Llongueras Clotet Arquitectes va iniciar el pla de renovació de l’hospital l’any 2004, amb la reforma del Servei de Diagnòstic per a la Imatge, un pla que encara avui continua. L’objectiu d’aquest ha estat crear un entorn agradable per contribuir a reduir l’ansietat en els nens que han de rebre tractament.

Entre les reformes realitzades sobresurt el nou hall de l’hospital, que ha permès salvar el desnivell entre l’edifici i la gran plaça que hi ha davant. També destaca el nou espai creat pel servei d’Urgències, que s’ha convertit en una gran façana sobre la ciutat, així com el nou edifici de Consultes externes. En tot el projecte han tingut una especial cura per la llum, pels colors i pels materials, per tal de transmetre bones sensacions i tranquil·litat a les famílies.

L’estudi d’interiorisme Rai Pinto i el dissenyador gràfic Dani Rubio Arauna han estat també peces clau en el disseny de l’interiorisme i en els elements gràfics del centre, ja que han aconseguit crear un codi visual molt singular i entenedor. S’ha treballat per introduir l’art en l’espai com un element diferenciador, així com objectes sorprenents per als més petits, des de grans peixeres que fan de finestra, a escultures per interactuar.

El sistema de senyalització és també un element sorprenent per als visitants, que poden entendre fàcilment i transformar en un acte lúdic el fet de caminar per llargs passadissos i sales d’espera d’un centre hospitalari.

L’interiorisme i el sistema gràfic aplicat a les àrees reformades de l’hospital han estat reconeguts i premiats a nivell internacional amb guardons tan prestigiosos com l’Interior Design Best of the Year Award, el D&AD Award, i els Premis ADG Laus de disseny gràfic i comunicació visual.