Publicat el dimarts, 13 de maig del 2014, al diari Ara
Catalunya hi presenta ‘Arquitectures empeltades’
L’Institut Ramon Llull i el Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya segueixen definint quina és l’arquitectura catalana oficial. Arquitectures empeltades, el projecte de l’arquitecte Josep Torrent que va guanyar el concurs per representar Catalunya a la Biennal de Venècia, fa noves lectures dins la línia que van encetar el 2012 Jordi Badia i Félix Arranz amb Vogadors.
Badia i Arranz van situar la figura de Josep Maria Jujol com a precedent de les obres de joves arquitectes que formaven el gruix de l’exposició. Torrent s’ha centrat en la reforma de la Casa Bofarull, una de les obres més emblemàtiques de Jujol, per explicar com des dels anys 50 les diferents generacions d’arquitectes catalans han treballat en contextos difícils o han intervingut en edificis preexistents.
Tot i que està inclosa dins els eventi collaterali de la Biennal, la mostra Arquitectures empeltades, que s’inaugurarà el 5 de juny, està organitzada com les dels pavellons nacionals i analitzarà l’evolució de les arquitectures nacionals des del 1914 -les obres de la Casa Bofarull van començar el 1913 i es van perllongar fins al 1933- fins a l’actualitat. L’empelt del títol fa referència, explica Torrent, a “un organisme nou” que reuneix “les parts més sòlides del que és vell i del que és nou” i que aconsegueix tenir més força que aquests elements per separat.
Les catorze obres i els dos projectes seleccionats van des dels apartaments, ja desapareguts, que Francisco Juan Barba Corsini va fer a les golfes de La Pedrera, fins a la futura torre de 94 habitatges a l’Hospitalet de Llobregat que ha dissenyat Josep Llinàs, guanyador el premi FAD d’arquitectura per la restauració del Teatre Metropol de Tarragona de Jujol. A més de Llinàs, els arquitectes que millor han continuat l’audàcia creativa jujoliana són Elías Torres, representat a Venècia per la reforma de l’església de l’Hospitalet a Eivissa, feta juntament amb el seu soci José Antoni Martínez Lapeña, i el desaparegut Enric Miralles, de qui s’exposarà l’Institut d’Educació Secundària La Llauna, a Badalona, projectat amb Carme Pinós.
Tres estacions de la línia 9
Torrent va guanyar el concurs amb una tesi basada en la casa de Jujol. Al llarg del procés de selecció d’obres n’ha inclòs dues d’arquitectes que van formar part del jurat del concurs: la Llauna, de Pinós, i el Museu de Can Framis, de Jordi Badia. Entre els edificis seleccionats també hi ha l’espai públic Teatre La Lira, a Ripoll, de l’estudi RCR, i l’espai transmissor del túmul/dolmen megalític a Seró, de Toni Gironès, guardonat amb el premi FAD d’arquitectura 2013. El comissari també s’ha fixat en les infraestructures i el paisatgisme i ha seleccionat tres estacions de la línia 9 del metro, de l’estudi Garcés – De Seta – Bonet Arquitectes, i la restauració paisatgística de l’abocador de la vall d’en Joan, a Begues, d’Enric Batlle i Joan Roig.
El gruix de la mostra el formaran una trentena del centenar de plànols conservats de la Casa Bofarull, fotografies d’altres obres de Jujol, i vídeos, plafons i maquetes dels altres edificis. Cadascun dels equips participants ha pogut decidir amb quins materials i com volen explicar els processos de la seva obra. El pressupost d’ Arquitectures empeltades és de 478.000 euros, 230.000 dels quals provenen del departament de Territori.