Barcelona celebra aquest any el 25è aniversari dels Jocs Olímpics del 92. Amb ells, la ciutat feia el salt endavant que li permetia despertar definitivament dels anys del franquisme i presentar-se a Europa i al món com una ciutat d’avantguarda, oberta i cosmopolita.
Publicat el dilluns 19 de juny de 2017 al diari LA VANGUARDIA
En aquest temps, Barcelona ha anat consolidant la seva posició com a ciutat global, s’han multiplicat per cinc el nombre de visitants anuals i ha esdevingut un pol d’atracció econòmica per empreses internacionals, especialment dels sectors vinculats a les indústries innovadores i creatives.
Avui som un referent en àmbits com les biotecnologies, tenim la capitalitat mundial del mòbil i ens hem convertit en el 5è hub europeu de startups. No obstant, d’aquesta història d’èxit hem après que Barcelona necessita un impuls constant. No n’hi ha prou amb viure de la nostàlgia ni de la inèrcia.
Barcelona competeix i vol continuar competint en la lliga de les grans ciutats globals. I, per fer-ho, necessita gestionar un actiu de primer ordre: la marca Barcelona. Hem perdut massa temps donant voltes a debats estèrils. És evident que la ciutat és molt més que una marca, però Barcelona té una marca i una reputació que influeix en les decisions dels agents econòmics a l’hora de fer aterrar els seus projectes empresarials a la ciutat. És per això que hem de posar la màxima atenció en la forma en què se’ns percep al món i en el relat amb què ens volem presentar per captar aquest talent i aquestes noves idees de negoci que contribueixin al nostre objectiu principal: la creació d’ocupació de qualitat.
I hem de fer-ho tenint en compte tots els agents implicats, però partint del lideratge públic, perquè la marca és un patrimoni de tots els barcelonins i les barcelonines. El contrari seria una greu irresponsabilitat.
És per això que gestionar la marca ciutat esdevé una tasca apassionant i tal vegada un repte col·lectiu. Es tracta d’explicar al món la nostra ciutat, tal com la volem, la imaginem i la vivim. Una ciutat oberta, moderna, creativa, inspiradora, on la innovació és motor de canvi, on l’equitat i la sostenibilitat són valors a preservar. Una Barcelona amb una ciutadania activa i una societat civil organitzada; una ciutat amb la millor de les tradicions de col·laboració público-privada.
Parlar de marca, en definitiva és parlar de com ser capaços d’associar tots aquests valors al nom de Barcelona, de convertir la reputació internacional que té la nostra ciutat en una aliada per assolir els nostres objectius com a ciutat.
En els propers mesos, treballarem al costat de la resta d’agents públics i privats per definir les fortaleses, els actius i els valors que volem potenciar dins de la nostra marca. I un cop finalitzada aquesta fase presentarem, per primera vegada, una estratègia integral amb un pla de treball per a la promoció de la marca ciutat tal com fan la resta de ciutats del nostre entorn.
Vetllar per la reputació de Barcelona, bastint ponts amb els ciutadans i les empreses, no només és una responsabilitat que hem d’assumir com a Ajuntament, sinó una exigència si volem seguir escrivint 25 anys més d’èxits.c
Hem de posar la màxima atenció en la forma en què se’ns percep i en el relat amb què ens volem presentar
Segon tinent d’alcalde