La transformació de l’antiga fàbrica en un ecodistricte, dissenyada per Batlleiroig (AxA), s’alça guanyadora en la categoria de reutilització d’espais urbans als premis del World Architecture Festival (WAF)
Publicat a The New Post el 18 de juliol de 2023
Reconeixement internacional al projecte de transformació urbanística de l’antiga fàbrica de Mercedes-Benz a Barcelona. Concebut per la promotora Conren Tramway i el despatx Batlleiroig com un ecodistricte pioner a Espanya, La Mercedes ha estat considerat pel World Architecture Festival (WAF) guanyador en la categoria de reutilització d’espais dins dels premis WAFX, gràcies a l’excel·lent exemple que ofereix per resoldre alguns dels “reptes clau a què s’enfronta la societat i el planeta”.
El jurat del WAF, l’esdeveniment d’arquitectura més gran en l’àmbit mundial, també ha seleccionat com a finalista La Mercedes en la categoria de millor Projecte Futur – Masterplanning i anunciarà el guanyador d’aquest premi durant el festival, que se celebrarà entre el 29 de novembre i 1 de desembre de 2023 a Singapur. L’esdeveniment reunirà més de 2.000 arquitectes de 60 països, segons ha informat Conren Tramway, la promotora propietat dels germans Jaime i Paco Hugas.
Els premis del WAF volen reconèixer l’excel·lència tant d’obres arquitectòniques ja finalitzades com aquelles que preveuen construir-se a curt termini. A més, assigna a 34 projectes futurs uns premis específics, anomenats WAFX, que reconeixen l’aportació a reptes clau que els arquitectes hauran d’abordar en els anys vinents, des d’impulsar l’ús de tecnologies intel·ligents i la reutilització d’edificis, fins a abordar el problema de l’envelliment de la població i fer front a l’emergència climàtica.
Conren Tramway explica que La Mercedes s’ha alçat com a guanyadora, precisament, en la categoria de reutilització d’espais o Re-use, per la seva proposta de conversió d’un espai industrial de 9 hectàrees “en el primer gran ecodistricte d’Espanya, que combina activitat econòmica innovadora amb espais residencials i zones públiques úniques”.
Situada entre els barris de Sant Andreu del Palomar i Bon Pastor, l’antiga fàbrica de Mercedes-Benz és un dels vestigis de la història industrial de Barcelona. El recinte va acollir la seu de l’Empresa Nacional de Motors d’Aviació (ENMASA) a partir dels anys 50, obra de l’arquitecte racionalista Robert Terradas. Anteriorment, l’espai havia estat ocupat per la fàbrica d’automòbils Elizalde, bombardejada durant la Guerra Civil. No va ser fins al 1981 quan la producció de cotxes va tornar a aquests terrenys, aquesta vegada de la mà de Mercedes-Benz.
Una de les moltes crisis del sector de l’automòbil va posar punt final a la tradició industrial en aquest espai de més de 90.000 metres quadrats i la va deixar desocupada i abandonada des del 2007. Ara, la promotora, després d’obtenir el vistiplau de l’Ajuntament de Barcelona, vol continuar la seva història ubicant un centre que faciliti la implantació de noves empreses tecnològiques vinculades a la indústria 4.0 i les indústries creatives. Els primers llogaters seran la nova seu de la Facultat de Disseny i Enginyeria Elisava i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
L’habitatge serà l’altre protagonista d’aquest recinte fabril i representarà gairebé el 60% dels usos —l’activitat econòmica, el 40% restant—. En un espai de 117.000 metres quadrats, es construiran 1.300 habitatges nous, dels quals el 40% seran en règim de protecció oficial i la resta, lliures. El consistori vol que, com a mínim, la meitat dels pisos protegits siguin de lloguer i també una part dels lliures. També hi haurà espai per a comerços a planta baixa, oficines i activitats industrials, a més d’equipaments públics i zones verdes.