Les Glòries, com si res

Les Glòries, com si res

Publicat el 17 de juny del 2014 a LA VANGUARDIA

Barcelona exposa aquests dies al Center of Architecture de Nova York la transformació de la plaça de les Glòries. La mostra s’emmarca en la celebració en aquesta ciutat de l’any de l’arquitectura catalana, que inclou, entre altres iniciatives, la difusió de la Sagrada Família o l’estudi de la figura de Rafael Gustavino Moreno, creador de la volta catalana. A la inauguració de l’exposició hi va assistir el tinent d’alcalde d’Hàbitat Urbà, Antoni Vives, i l’equip d’arquitectes guanyadors del concurs d’urbanització de la plaça, Anna Coello i Olivier Phillipe d’Agence Ter. Aquesta mostra sobre les Glòries neix de la col·laboració iniciada durant el viatge que l’alcalde Xavier Trias va fer l’any passat a Nova York. Vives té previst reunir-se amb la tinenta d’alcalde d’Habitatge i Desenvolupament Econòmic de Nova York, Alicia Glen.

LA VANGUARDIA – El trànsit a la plaça de les Glòries va ser més fluid ahir que en les setmanes anteriors, quan els vehicles en sentit nord (sortida de Barcelona) patien algunes retencions en les hores punta.

Ahir va ser el primer dia feiner en què els cotxes van deixar de circular per sobre del viaducte que començarà a ser enderrocat immediatament. Des de diumenge tot el trànsit, en sentit nord o sud, discorre per la superfície de la plaça. I ho fa -almenys així va passar en l’hora punta del matí- sense gaires dificultats. En realitat, fins i tot funciona més bé que en les últimes setmanes, malgrat que ara, a la travessia de la plaça de les Glòries, s’han afegit dos nous semàfors en el tram central i dos més en els extrems.

L’àrea de circulació de l’Ajuntament estima que el trànsit que circula per la plaça s’ha reduït un 10%. Part d’aquests vehicles s’han dispersat pels carrers adjacents on, al contrari, sí que s’adverteix un augment de la circulació i fins i tot alguns embussos en hores punta.

L’àrea de Circulació i Mobilitat municipal estima que els moments més crítics es poden produir a la tarda, coincidint amb la sortida dels qui arriben de treballar al matí, de manera que es recomanen les alternatives habituals: altres carrers de l’Eixample i sobretot les rondes.

Potser un dels punts crítics que no ha quedat ben resolt en el nou canvi de la circulació a la plaça de les Glòries és el de les bicicletes. No s’ha d’oblidar que les Glòries són un punt de gran intensitat de trànsit d’aquest tipus de vehicles, per al qual no s’ha previst, o almenys no està senyalitzat adequadament, un pas alternatiu en la nova estructura de la plaça. Ahir hi havia bicicletes circulant fins i tot en direcció prohibida sobre el carril del tramvia. Una temeritat innecessària que es podria evitar amb unes indicacions més clares.

Per als vianants, en canvi, el pas d’un costat a l’altre de la plaça és ara força més còmode que abans. fins i tot més que quan tot el viaducte estava en servei i calia voltar tota la plaça per travessar-la. Ara el camí és, almenys, més recte.

Les obres de demolició de la part del viaducte de les Glòries que encara quedava dempeus van començar ahir mateix. Quan acabi aquesta operació, es construirà el traçat definitiu de la Gran Via en espera que es construeixi el túnel soterrat que ha de creuar la plaça d’un extrem a l’altre, cosa que no està prevista que comenci abans del pròxim mandat.

De fet, el traçat de la sortida en direcció nord que va entrar en servei diumenge, i que ahir van estrenar molts vehicles, serà molt semblant al que quedarà fins que no es construeixi el pas inferior.