Per segona vegada s’ha presentat a la Biennalle de Venèzia un pavelló català promogut per l’Institut Ramon Llull i com en la primera edició ha estat un pavelló d’autor, amb idees, intentant respondre al repte del Comissari General Rem Koolhaas, explicitat a través del lema “fonamentals”.
Consulteu també l’article de l’Anatxu Zabalbeascoa”Koolhaas y la arquitectura ficción”
Josep Torrents i el seu equip, guanyadors del Concurs preceptiu, s’han basat en la idea de l’empelt (curiosa coincidència amb el sinònim “innesti” del Pavelló italià) per establir ponts amb el passat (en aquest cas l’arquitecte modernista Josep Mª Jujol) que porten al futur, sempre pensant en propostes arquitectòniques que “modifiquen” la realitat.
Torrents va escalonar els exemples demostratius d’aquesta teoria, representativa d’una certa actitud catalana conceptual i austera, però contundent en l’aposta formal: a partir de la casa Bofarull jujoliana, es desplegaven tres obres contemporànies (Teatre de la Lira d’Olot, Escola la Llauna de Badalona i la intervenció en el túmul ibèric de Seró. Entre els autors d’aquests i de la resta de 13 intervencions, que demostraven retòricament la tesi del pavelló, hi havia una bona representació de socis d’AxA: Ramón Vilalta de RCR, Benedetta Tagliabue (+ Enric Miralles), Elías Torres, Jordi Garcés, Enric Batlle/Joan Roig, Jordi Badia i Pilar Calderón/ M. Folch.
A més, en altres llocs de la ciutat véneta, la proposta de Benedetta sobre Re.set (circuit d’arquitectura efímera al carrer) i la de Josep Ferrando, en el seu intent de mostrar el procés del projecte (“In progress, matter and light”) al Palazzo Bembo, escenifiquen la presència dels arquitectes d’AxA, de diferents edats, en el seu intent de servir a la societat desenvolupant una arquitectura honesta i creativa.
Lluís Domènech Girbau, president d’AxA