Carrers sense asfalt i places als xamfrans: Barcelona dibuixa la pacificació de l’Eixample

Carrers sense asfalt i places als xamfrans: Barcelona dibuixa la pacificació de l’Eixample

Els guanyadors del concurs per dissenyar els nous eixos verds crearan un model de via que es replicarà en 21 vies

Publicat a l’ARA el 3 de març de 2021 | Maria Ortega

Presentació amb tots els honors a l’Ajuntament de Barcelona de la gran pacificació de l’Eixample, el projecte que és la nineta dels ulls de l’equip d’Ada Colau. El govern municipal ha fet públic avui al Saló de Cent, el lloc dels anuncis importants, el nom dels guanyadors dels concurs públic obert per dissenyar els nous eixos verds i les places que es crearan a les confluències d’aquests carrers pacificats, on no hi haurà asfalt i els cotxes hi seran només “convidats” eventuals i amb la velocitat limitada a 10 km/hora, en paraules del consistori. El projecte per a aquest mandat se centra en el carrer Consell de Cent i tres vies que el creuen: Rocafort, Girona i Borrell. Quatre eixos i quatre places –s’hi suma la confluència amb Enric Granados, que ja està pacificat– que hauran d’estar enllestits durant el primer trimestre del 2023 i que suposen una inversió de 37,8 milions d’euros. Les obres començaran l’estiu de l’any que ve.

El que s’ha anunciat avui, però, és el nom dels arquitectes que dissenyaran el model de carrer pacificat. Tot i que cadascun dels 86 equips que aspiraven al concurs havia presentat la seva proposta i que ja s’han ensenyat dibuixos de com plantegen les pacificacions, cap d’aquests esbossos serà el que s’aplicarà realment als carrers de la ciutat, sinó que ara l’equip guanyador haurà d’obrir un procés participatiu i acordar el model base. Després, cadascun dels tres equips finalistes el replicaran. Amb l’horitzó 2030, la idea és aplicar el mateix dibuix en 21 eixos i també es dibuixen 21 places, però aquí es permet un disseny menys unificat: algunes tindran més verd i d’altres més espai lliure.

Barcelona engega el pla per pacificar un de cada tres carrers de l’Eixample en deu anys

“Estem parlant de transformar radicalment la manera de viure i entendre l’Eixample”, ha dit Colau, que ha recordat que ara hi ha 350.000 cotxes que creuen a diari aquesta part de la ciutat, més dels que passen per la ronda de Dalt i la ronda Litoral juntes (170.000 per cadascuna). És la part de Barcelona que acumula més contaminació i més soroll, i el gran repte que té sobre la taula el govern municipal és fer els canvis per alliberar espais de trànsit sense alterar el caràcter de la trama Cerdà. És a dir, sense les estridències de l’urbanisme tàctic: ni blocs de formigó ni coloraines. I la tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha volgut remarcar, a mode d’avís davant de possibles crítiques, que el projecte és “realista, realitzable i progressiu” i que és necessari.

El que ja se sap és que l’equip més ben classificat per tirar endavant el projecte és l’UTE b67 Palomeras Arquitectes i Cierto Estudio, i que aquesta UTE serà la responsable de capitanejar el procés de redisseny dels carrers i d’aplicar-lo al carrer Consell de Cent, que és el punt central. De moment disposen de dos mesos per crear el model bàsic i, segons el projecte que han presentat a concurs, batejat Caminar des del Centre, plantegen un carrer amb llambordes i amb un únic espai en què el vianant sigui el protagonista. També situen una mena de “catifes” davant dels edificis per millorar la connexió amb el carrer i el que hi passi, segons ha detallat Marta Benedicto, una de les arquitectes de l’equip. Entén que el que s’ha de prioritzar és la “llibertat de moviment” de qui va a peu.

Els punts de partida d’aquest “carrer de l’Eixample del segle XXI” per fer servir la terminologia que utilitza l’equip d’Urbanisme són que els nous eixos no tinguin asfalt, sinó terres més sostenibles i drenants, que tinguin més verd i que el protagonisme sigui per a qui va a peu –els cotxes estaran obligats a girar cada cop que es trobin amb una de les noves places– i s’hi pugui fomentar la vida de barri i el comerç de proximitat. D’acord amb això, el jurat ha escollit els equips guanyadors per fer els primers eixos. Els tres finalistes són l’UTE Esteyco-Caceres Arquitectura + Estudi Martí Franch + Nablabcn Studio, que farà el projecte que es consensuï al carrer Girona; l’UTE González Cavia y Cabrera Arquitectura Urbanismo i Paisaje + Fabric Office, que s’encarregarà de Rocafort, i GPO Ingeniería y Arquitectura + Agence Ter + Ana Coello de Llobet, que farà el projecte de Comte Borrell.

Places verdes

També s’han escollit els quatre equips guanyadors per fer les primeres places i, en aquest cas, com que no hi ha necessitat d’unificar disseny, els esbossos presentats sí que donen més pistes del resultat final, que, això sí, haurà de ser coherent amb el nou model d’eix. A la confluència dels carrers Consell de Cent i Rocafort es farà el disseny presentat com a El parlament de les espècies, que dibuixa una gran zona verda central en forma quadrada i de mil metres quadrats i porta el segell d‘Estudi08014. Arquitectura, ciutat, territori, S.C.P.P.

Simulació de com quedarà la nova plaça a Consell de Cent – Rocafort

A Borrell, en canvi, s’hi proposa una plaça que funcioni de manera concèntrica, que també tindrà un quadrat naturalitzat a la part central i espai alliberat per a activitats al voltant. Se n’ha valorat que sigui un dibuix “visualment net” i porta el segell de Clara Solà-Morales, Albert Casas Àlvarez i Frederic Villagrasa Àlvarez. Per a la intersecció de Consell de Cent i Enric Granados s’ha escollit una proposta que busca integrar el verd de la nova plaça i el jardí del seminari. En aquest cas, es tracta d’un tram ja força pacificat i s’hi planteja un nou jardí. La idea aquí neix de l’UTE GPO Ingeniería y Arquitectura, S.L.U. + Land Lab. Al carrer Girona, el projecte guanyador porta el títol de Superescocell perquè parteix de la idea que els forats dels arbres, els escocells, són la unitat mínima d’espai natural a l’Eixample i el que fa és ampliar-los molt. Com que en aquest àmbit hi ha l’estació del metro, concentra el verd al costat muntanya i és obra de l’UTE Under Project Lab, S.C.P. + Bopba Arquitectura.

Simulació de com serà la futura plaça de Consell de Cent – Enric Granados
Imatge de la futura plaça a Consell de Cent – Girona