PER QUE ENS MALTRACTEN D’AQUESTA MANERA? | VICTOR RAHOLA (AxA)

PER QUE ENS MALTRACTEN D’AQUESTA MANERA? | VICTOR RAHOLA (AxA)

INSTITUT BUP SANT CUGAT | EL DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ TÉ UNA SECCIÓ DE PATRIMONI QUE ES DEDICA A LA SEVA DESTRUCCIÓ?

El departament d’Educació té una secció de Patrimoni que es dedica a la seva destrucció?

El 1982 vaig rebre l’encàrrec de la Direcció General de la Conselleria d’Ensenyament, ara Departament d’Educació [sic] per projectar i construir en un institut d’ensenyament de grau mitjà a Sant Cugat del Vallès.

Després de quaranta anys de la seva construcció, els alumnes de 2n i 3r curs em van demanar ser entrevistat per a la publicació en la revista digital de l’institut, proposta què vaig acceptar gustosament. Estava preparat per a trobar-me amb canvis i noves construccions necessàries per a l’adaptació a les noves exigències que, al llarg del temps, reclamaria una institució com aquesta.

Malauradament, ni en el pensament més fosc podria haver-me imaginat els nivells de destrucció que vaig trobar, al punt que els mateixos alumnes, de 14 i 15 anys, em demanaven estranyats, a través de les seves preguntes, sobre la conveniència o no de les construccions afegides.

Deixant a banda els barracons habituals en la majoria d’escoles, situats segons criteris encara per descobrir -crec que es coneixen com a «caracolas»-  just entrant a l’escola i frontalment a primera vista, apareix una estranya construcció, que en un altre context hauria dit que era un corral per a animals. Una teulada feta amb teules barates i primes d’algun material modern, imitant les teules ceràmiques amb un tancament de pals de fusta.

A la pregunta de la seva utilitat, la resposta va ser: per a guardar les bicicletes i que no es mullin.

Ara pregunto: Per què fem concursos?